افتتاح یک مدرسه دیگر در طرح «سه‌شنبه‌های مهر» مشهد | مشارکت خیّران در ساخت دبستان دخترانه «شهید امیری» بازار‌های قدیمی محله عنصری مشهد به پارکینگ موتورسیکلت‌ها تبدیل شده است حدود ۱۵۰‌هزار مترمربع از معابر خاکی منطقه توس مشهد طی ۲ سال گذشته آسفالت شد پاسداشت مقام فردوسی در نظام مدیریت شهری تقدیر مسئول سازمان بسیج شهرداری مشهد مقدس از شهردار و فرمانده سپاه امام رضا(ع) تکرار گرانی و کمبود بلیت در دهه کرامت امسال | کف قیمت بلیت سفر به مشهد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد، خیابان کوثر و سه راه خیام (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مه گرفتگی در محور درگز - قوچان (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) افتتاح بیست و یکمین نمایشگاه گل و گیاه در مشهد | شهردار مشهد: این نمایشگاه در سطح کشور یک برند محسوب می‌شود مراسم بزرگداشت روز فردوسی فردا در مشهد برگزار می‌شود(۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد خطاب به رئیس جمهور: با بودجه ۵۶ همتی نمی‌شود این شهر را مدیریت کرد در یک صدوچهاردهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | فضاآرایی‌های شهری مشهد در دهه کرامت ۱۴۰۳ بسیار پررنگ خواهد بود سرویس‌دهی ویژه ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد به‌مناسبت روز گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی گلایه شهروندان محله مهرآباد مشهد از مجهزنبودن زمین‌های ورزشی راه‌اندازی پنجره واحد خدمات سرمایه‌گذاری خراسان رضوی در مشهد
سرخط خبرها

۴ منطقه مشهد، در وضعیت بحرانی کتابخوانی

  • کد خبر: ۸۸۱۵۸
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
۴ منطقه مشهد، در وضعیت بحرانی کتابخوانی
منطقه ۸ غنی‌ترین و منطقه ۱۲ فقیرترین منطقه مشهد از بابت تعداد کتابخانه هستند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ آمار متفاوتی از سرانه مطالعه در ایران اعلام می‌شود؛ از ۲ دقیقه تا ۱۲۰ دقیقه. اختلاف همین آمار هم باعث می‌شود نتوانیم نه برای دو دقیقه اش افسوس بخوریم و نه از ۱۲۰ دقیقه اش بر خود ببالیم. دلیل این همه تفاوت نبود یک سیستم دقیق برای اندازه گیری سرانه مطالعه در کشور است.

در میان همه آمار‌ها که از زبان مسئولان و نهاد‌های مختلف اعلام می‌شود شاید آمار یک پژوهش علمی به واقعیت نزدیک‌تر باشد. در یک تحقیق پژوهشی میزان سرانه مطالعه آزاد در کشور را بر اساس آمار امانت کتاب در کتابخانه‌های کشور اندازه گرفته اند و بر این اساس به عدد ۱۵ دقیقه در روز رسیده اند که با نگاهی به آمار جهانی که برای ژاپن ۹۰ دقیقه در روز و برای ایتالیا ۱۶ دقیقه در روز است به نظر منطقی‌تر می‌رسد.

ما نیز تلاش کردیم به بهانه هفته کتاب و کتاب خوانی نگاهی بیندازیم به داشته‌های کتابخانه‌ای مشهد. در این راستا پیگیر جمع آوری آمار و اطلاعات از چهار دسته و گروهی شدیم که در مشهد اقدام به ایجاد کتابخانه‌ می‌کنند. سازمان کتابخانه‌های عمومی، آستان قدس رضوی و شهرداری سه ارگانی هستند که به صورت جدی بخشی از اهتمام خود را به کتابخانه سازی اختصاص دادند. به جز این مردم و سایر نهاد‌های دولتی و خصوصی نیز گاه به صورت موردی اقدام به ایجاد کتابخانه کرده اند که ما آمار آن را با نام کتابخانه‌های مشارکتی قید کرده ایم.

اطلاعات کتابخانه‌ها به تفکیک منطقه آورده شده است تا بتوانیم داشته‌های مناطق سیزده گانه را روی نمودار مقایسه کنیم و پیشنهاد کنیم مسئولان نقاط کم برخوردار کتابخانه‌ای را بیشتر دریابند.
همان طور که مشاهده می‌کنید نگاهی کلی به درصد توزیع کتابخانه‌ها در مشهد نشان می‌دهد منطقه ۸ مشهد بیشترین درصد تعداد کتابخانه‌ها را در خود جای داده و فقیرترین منطقه از لحاظ تعداد کتابخانه‌ها نیز منطقه ۲ است.

البته توجه به این نکته مهم است که در این نمودار به جمعیت هر منطقه و بزرگی و کوچکی اندازه کتابخانه‌ها توجه نشده است. چنانکه گرچه تنها ۴ درصد کتابخانه‌های مشهد در منطقه ثامن قرار دارد؛ کتابخانه‌های این منطقه که زیرنظر آستان قدس رضوی اداره می‌شود، یکی از غنی‌ترین کتابخانه‌های مشهد است و از همه شهر مخاطب دارد. بعد از منطقه ۱۲، تعداد کتابخانه‌ها در منطقه‌های هفت، چهار، پنج و یازده نیز بحرانی است و نیاز به توجه ویژه دارد.

۴ منطقه مشهد، در وضعیت بحرانی

سازمان‌ها یکدیگر را کامل می‌کنند

نگاهی به نمودار تجمعی انواع چهارگانه کتابخانه‌های مشهد در هر منطقه نشان می‌دهد که در حرکتی هماهنگ چهار گروه فعال در ایجاد کتابخانه تلاش کردند یکدیگر را کامل کنند. به طوری که اگر تعداد کتابخانه‌های آستان قدس در یک منطقه زیاد است، دیگر ارگان‌ها تلاش کرده اند فعالیت خود را به مناطقی ببرند که نیاز بیشتری دارند. البته در این میان گاه مواردی هم دیده می‌شود که نشان دهنده ناهماهنگی است. با این حال نگاهی کلی به درصد فراوانی کتابخانه‌ها نشان می‌دهد:

شهرداری مشهد بیشترین تعداد کتابخانه‌های خود را در منطقه ۱۰ ایجاد کرده است. (۲۱ درصد)
آستان قدس رضوی بیشترین تعداد کتابخانه‌های خود را در منطقه ۳ ایجاد کرده است. (۲۵ درصد) همچنین همه کتابخانه‌های منطقه ثامن از سوی آستان قدس رضوی ایجاد شده است. (۱۶.۷ درصد)

سازمان کتابخانه‌های عمومی (که با نام کتابخانه‌های نهادی در نمودار آمده است) بنا به وظیفه خود، توازن بیشتری در مناطق داشته است؛ با این حال بیشترین تمرکز این نهاد در مناطق پنج، ۹ و ۱۰ دیده می‌شود. (هر منطقه ۱۲ درصد)
درصد فراوانی کتابخانه‌های مشارکتی که با همکاری سازمان کتابخانه‌های عمومی کشور با ارگان‌های دولتی و گاه اشخاص حقیقی و حقوقی ایجاد شده است در منطقه ۸ به طور محسوسی بیشتر از سایر مناطق است (۳۷ درصد).

۴ منطقه مشهد، در وضعیت بحرانی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->